На допомогу вчителю

Як  запровадити STEM в своїй школі та долучитись до міжнародної спільноти STEM-викладачів

Багато учнів молодшого та середнього шкільного віку полюбляють різноманітні конструктори та захоплюються наборами «Юний хімік»! А щойно починається хімія, фізика та ускладнюється математика у школі – більшості школярам стає нецікаво їх вивчати. Чому так?
На жаль, уроки теорії, які не викликають інтересу, – реалії більшості нинішніх шкіл. Вони переважно нудні для дітей. Адже протягом занять учні вивчають теоретичні відомості, численні формули, але практично не мають уявлення, як це насправді працює, і де всі ці знання можна використати у повсякденному житті! Уроки фактично позбавлені практичних занять, творчості та будь-яких експериментів!
У порівнянні з нинішнім, STEM-підхід є значно ефективнішим в організації освітнього процесу. Бо саме такий формат навчання дозволяє поєднувати опанування теорії з із напрацюванням навичок застосування цих знань у повсякденному житті. При цьому навчання шляхом моделювання, проектування та експериментування перетворюється на своєрідну гру, тому сприймається школярами із захопленням!

Що таке STEM, STEAM, STREAM

STEM (S-наука, T-технології, Е-проектування,  М-математика) – науковий та освітній  підхід, який поєднує в собі 4 галузі (науку, технології, проектування і математику), здійснюючи ухил на практичному використанні теоретичних знань з точних наук. Більш детальному розгляду ключових перевагах STEM ми присвятили окрему статтю.
STEAM (STEM + Art-мистецтво) – вдосконалена версія STEM-світи, в яку інтегроване мистецтво. Таким чином STEAM об'єднує в єдину систему навчання одразу п'ять дисциплін.
Головний сенс STEAM – показати школярам, як сумісно використовувати науку та мистецтво у повсякденному житті. Цей підхід запроваджено американськими спеціалістами Школи дизайну RISD.
STREAM (STEAM + Reading + WRiting) – освітній  підхід, який передбачає, окрім інтеграції п'яти дисциплін, також розвиток навичок мислення, читання та письма.
STEAM та STREAM є різновидами STEM, а отже передбачають інтегрований процес навчання, направлений на здобуття практичних навичок!

Як можна впроваджувати STEM у школі

Як свідчить піраміда навчання, найкраще запам`ятовується той матеріал, який було опрацьовано на практиці. Тому саме проектна робота є найбільш ефективною для навчання.
Проектна робота – це форма навчання, при якій учні не просто вивчають певні абстрактні відомості щодо влаштування навколишнього світу, а й безпосередньо випробовують на власному досвіді «як це працює».
Для того, щоб реалізовувати STEM-проекти у звичайній школі необов'язково потрібне спеціальне дороге обладнання. Для цього достатньо і звичайних підручних матеріалів!
Реалізація STEM-проекту з використанням підручних матеріалів
Повірте, власноручне виконання подібних проектів якнайкраще сприяє опануванню сенсу фізичних формул, а точні математичні обчислення допомагають усвідомити нюанси всіх необхідних розрахунків!
Наразі STEM-підхід набуває поширення в багатьох країнах. Цьому сприяють як окремі популяризатори, так і потужні міжнародні освітні платформи.

У чому переваги платформи Science on Stage  

Science on Stage – міжнародна платформа, на меті якої є популяризація ідей STEM-освіти, а також обмін ідеями серед найкращих викладачів Європи.
Платформа була створена у 2000 році у Берліні, наразі  вона об'єднує понад 100 тис. викладачів з 30 країн.
Про фестиваль Science on Stage (перегляд доступний з субтитрами будь-якою мовою)
У межах Science on Stage проводяться такі заходи:
  • фестивалі: це найбільш масштабна освітня подія у Європі, раз на 2 роки в певній країні вона збирає понад 450 кращих STEM-викладачів для обміну ідеями та концепціями;
  • програми обміну: освітяни, які відвідали фестиваль, можуть подати заявку на отримання фінансової допомоги від Science on Stage для поїздки в іншу країну з метою створення нового міжнародного STEM-проекту з колегами;
  • семінари: в кожній країні організовуються семінари для вчителів природничих та точних наук (такі заходи проводяться з 2016 року і в Україні, на базі ХНУ ім. В.Н. Каразіна у Харкові). Таким чином викладачі STEM мають можливість ознайомитись із передовими концепціями та освітніми ідеями, які були презентовані на міжнародних фестивалях Science on Stage.
На YouToube-каналі Science on Stage можна переглянути ідеї реалізації STEM-проектів від найкращих європейських вчителів. А чи впроваджується STEM звичайними педагогами в українських школах?
Про те, як запровадити принципи STEM-освіти у власній школі, як створити яскраві проекти зі школярами та як долучитися до міжнародної проектної роботи зі своїми учнями буде йти мова на нашому найближчому вебінарі.

 документи, що регулюють роботу із шкільною документацією
      Наказ МОН України від 10.05.2011 № 423 «Про затвердження єдиних зразків обов'язкової ділової документації у загальноосвітніх навчальних закладах усіх типів і форм власності».
      Наказ МОН України від 07.12.2018 № 1362 «Про затвердження методичних рекомендацій щодо заповнення Класного журналу учнів першого класу Нової української школи».
      Наказ МОН України від 08.04.2015 № 412 «Про затвердження Інструкції щодо заповнення Класного журналу для 1-4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів».
      Наказ МОН від 03.06.2008 № 496 «Про затвердження Інструкції з ведення класного журналу учнів 5-11 класів ЗНЗ»
Нормативні документи, що регулюють освітній  процес  у  2019-2020  навчальному  році
       Лист МОН України від 01.07.2019 № 063-4227 «Про структуру 2019-2020 навчального року».
      Лист МОН України від 14.06.2019 № 1/11-5966 «Щодо методичних рекомендацій про викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2019/2020 навчальному році».
      Лист МОН України від 18.05.2018 №1/9-322 "Роз’яснення щодо порядку поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у ЗНЗ в умовах повної або часткової інтеграції різних освітніх галузей».
      Листом МОН України від 29.10.2007 №1/9-651 «Про обсяг і характер домашніх завдань учнів ЗНЗ».
Ø  Запис змісту уроку на предметній сторінці повинен повністю відповідати календарному плануванню.
Кількість  і  призначення  учнівських  зошитів
q  хімії:
Ø  у 7-11 класах – по 2 зошити (1 – для домашніх та класних робіт, 1 – для лабораторних, практичних та практикумів (зберігається в кабінеті);
Ø  біології, географії,        по 1 робочому зошиту.
Ø  Для контрольних робіт з хімії, біології, гео­графії заводяться окремі зошити
v  Контрольні зошити зберігаються у школі протягом навчального року.
v  Аналіз контрольних робіт виконують у робочих зошитах

Розділ «Облік  навчальних досягнень учнів»

      «Тематична» виставляється на підставі всіх видів навчальної діяльності, що підлягають оцінюванню протягом вивченої теми (не менше трьох оцінок).
      Доцільно проводити тематичне оцінювання через 8-12 уроків (але не менше 7 уроків).
      Відсутнім протягом вивчення теми учням замість  оцінки робиться запис «н/а» – не атестований.
      Тематична оцінка не підлягає коригуванню.
      Семестровий бал («І семестр», «ІІ семестр») виставляється на основі тематичного оцінювання та результатів оцінювання передбачених видів мовленнєвої діяльності з мов (української та національних меншин), а з іноземних мов враховуються результати семестрового контролю за чотирма уміннями (аудіювання, говоріння, читання, письмо).
      Семестрова оцінка підлягає  коригуванню, тому після її виставлення       (з усіх предметів), обов’язково відводиться колонка з написом «Скоригована».
      «Річна» виставляється на основі семестрового оцінювання з урахуванням індивідуальних особливостей учня, динаміки зростання рівня навчальних досягнень.
      Семестрові й річні оцінки учнів, які навчаються за індивідуальною формою, переносяться на предметні сторінки.
      Виставлення оцінки з державної підсумкової атестації
здійснюється у колонку з надписом ДПА без зазначення дати.
Розділ «Реєстрація вступного інструктажу»
Вступний інструктаж з безпеки життєдіяльності проводить класний керівник двічі на рік   (на початку семестрів) і ставить підпис про його проведення.
Учні, яким виповнилося 14 років, підписуються власноруч. За молодших дітей розписується класний керівник.
Розділ «Облік проведення бесід з безпеки життєдіяльності»
У розділі фіксуються проведені класним керівником бесіди з правил дорожнього руху, протипожежної безпеки, поводження на льоду, у надзвичайних ситуаціях, небезпеки отруєнь, профілактики захворювань тощо.


Методичні рекомендації щодо оформлення класного журналу,  предмети «Географія», «Економіка»

Основними формами оцінювання навчальних досягнень учнів є поточне, тематичне, семестрове, річне та державна підсумкова атестація.
Формами поточного оцінювання є індивідуальне, групове та фронтальне опитування, робота з діаграмами, графіками, схемами, зарисовка географічних об’єктів, робота з контурними картами, самостійна робота тощо.
Під час вивчення географії учні виконують практичні роботи. Обов’язковому оцінювання підлягають дві практичні роботи за семестр, за які всім учням, присутнім в цей день на уроці виставляється оцінки. Інші практичні роботи на розсуд вчителя можуть оцінюватись вибірково.  В правій стороні журналу записуються всі практичні роботи. Вони можуть бути як частиною уроку, так і виконуються весь урок. В разі , коли учень хворів і не виконав практичні роботу, він отримує «н» і цю роботу не виконує. В лівій стороні журналу практична робота виконується під датою і не підписується.
При проведенні практичних робіт, спрямованих на розвиток, поглиблення й застосування теоретичних знань у комплексі з формуванням необхідних для цього умінь і навичок важливо враховувати методичні особливості навчальних і тренувальних робіт, основна функція яких – формування умінь, відпрацювання прийомів навчальної діяльності, а також підсумкових робіт, основна функція яких – контролююча.
Тренувальні практичні роботи виконуються учнями в класі під керівництвом вчителя або за наданим зразком з використанням інструктивних карток, пам’яток, індивідуально, у парі або групі. Закріплення і вдосконалення вмінь може проходити не тільки в класі, але і в формі домашнього завдання, результати якого обговорюються в класі. За виконання навчальних і тренувальних робіт можна виставляти оцінки вибірково з урахуванням виконаного обсягу і якості роботи.
Підсумкові практичні роботи виконують контролюючу функцію, вони виконуються учнями в класі самостійно і обов’язково оцінюються вчителем.
Доцільно на міських, районних, міжшкільних методичних об’єднаннях вчителів визначати перелік підсумкових практичних робіт з географії (4 з кожного курсу навчання).

Тематичне оцінювання з географії проводиться   в різних формах. Якщо учень має достатню кількість поточних оцінок, то вчитель може виставити бал за тему без додаткового опитування.
У графі «Зміст уроку» записується тема уроку відповідно до програми та календарного планування  повністю.
У графі «Завдання додому» стисло записується його зміст (опрацювати §, прочитати, нанести на контурну карту, позначити, оформити, скласти конспект, повторити, проаналізувати,…..). Не допускати скорочень, дотримуватися орфографічного режиму. Домашні завдання повинні бути логічними, різноманітними, різнорівневими.
Права сторона журналу
№п/п
дата
Зміст уроку
Завдання додому
1
04
          
         09
Інструктаж з БЖД. Річкові системи України. Практична робота    № 4 «Нанесення на контурну карту найбільших річок».
Опрацювати §12, нанести на контурну карту найбільші річки.
2
06
          
         09
Озера та лимани: їх типи, особливості гідрорежиму. Водосховища.
Опрацювати §13, заповнити таблицю «Типи озер».
На першому уроці проводиться інструктаж з ТБ та записується в правій стороні журналу – «Інструктаж з БЖД» .
Контрольних робіт у 6-8 класах з географії не передбачається, у 9-10 класах з географії та у 10-11 класах з економіки проводиться 1 контрольна робота на семестр.
Практичні роботи з економіки виконуються та оцінюються усі.
Оцінка за зошит з географії та економіки  в журнал не виставляються.

Методичні рекомендації щодо оформлення класного журналу, предмети  «Біологія, екологія та природознавство»
Передбачені програмою тематичні письмові контрольні, лабораторні, практичні роботи (досліди) та екскурсії є обов’язковими для виконання всіма учнями. Їх оцінювання регламентується інструктивно-методичними матеріалами Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України.
     Навчальною програмою з біології обов’язкових письмових робіт не визначено.   Не вимагається і проведення окремої тематичної атестації під час здійснення відповідного оцінювання.
     Контроль навчальних досягнень може проводитися в різних формах (усний, письмовий, тестовий, самостійна робота) – оцінки обліковуються як поточні. Резервні години, зазначені  програмою, доцільно використовувати для організації та проведення узагальнюючих уроків, уроків систематизації знань.
      Практичну частину програми становлять лабораторні та практичні роботи. Оцінювання практичних здійснюється у всіх учнів класу, а  лабораторних робіт вибірково залежно від способу (демонстраційне, фронтальне, групове, індивідуальне) і мети  (мотиваційна, контролююча) виконання.
      Тематична оцінка виставляється на підставі результатів опанування учнями матеріалу (модуля), з урахуванням поточних оцінок,  різних видів навчальних робіт (лабораторних, практичних, самостійних, контрольних, творчих) та навчальної активності школярів.
Тематичний бал з біології, екології та природознавства виставляється з урахуванням:
Ÿ   рівня володіння теоретичними знаннями;
Ÿ   рівня умінь використовувати теоретичні знання під час розв’язування задач різного типу;
Ÿ   оцінювання навчальних досягнень учнів за техніку виконання практичних, лабораторних (експериментальних) робіт (дослідів);
Ÿ   оцінювання вміння узагальнювати результати дослідження.
 Проведення окремої тематичної атестації при здійсненні відповідного оцінювання не передбачається.   
   Обов’язковим є проведення однієї письмової контрольної роботи на семестр, яку не рекомендовано проводити в   кінці семестру.
Усі письмові контрольні роботи вчитель зберігає протягом навчального року. Виконується контрольна робота весь урок і передбачає різні види завдань 4-рівнів складності; розрахована на 12 балів. Виставляючи тематичну оцінку, яка наближена до середнього арифметичного, учитель обов'язково повинен врахувати перш за все результат контрольної роботи. Проте всі попередні оцінки впливають на тематичну, яка може бути як вищою, так і нижчою за оцінку контрольної роботи. Відпрацювання пропущеної контрольної роботи не є доцільним. Переписування її виключається. Доцільно контрольну роботу проводити всередині семестру з метою запобігання перевантаження школярів вкінці семестру. Терміни контрольних робіт слід спланувати на початку семестру і відразу визначити, яка це буде робота: підготовлена вчителем чи адміністрацією. При цьому адміністрація має забезпечити виконання лише однієї контрольної роботи для класу в один день.
Інші письмові зрізи знань учитель може (і це є доцільним) здійснювати як у процесі вивчення теми, так і на останньому уроці з теми (тип уроку – контролю і корекції знань і вмінь), що займе частину такого уроку. У такому випадку оцінки виставляються колонкою. Форми контролю: самостійна робота, біологічний диктант, тестування, комбіноване опитування тощо.
Записи на правій сторінці
1.  У графі «Зміст уроку»   відповідно до календарного планування стисло записується тема уроку, контрольної, практичної, лабораторної роботи тощо. Її записують двома-трьома рядками.
2.   На уроці з виконанням лабораторної чи практичної роботи у 9-11 класах їх прописують із зазначенням послідовного номера роботи та її теми (без лапок). Нумерація лабораторних і практичних робіт йде окремо, кожного виду – послідовно.
У 6-8 класах програмою передбачені лабораторні дослідження та практичні роботи. Не підлягають оцінюванню лабораторні дослідження. Практичні роботи перевіряються та оцінюються обов’язково.  
Останній урок в темі не вимагає єдиного типу чи форми. Це може бути урок будь-якого типу, і записи змісту навчального заняття повинні відповідати колонці з датою, де фіксуються оцінки. Якщо стоїть колонка оцінок, то у змісті має бути записана форма контролю знань чи іншого виду діяльності (наприклад, самостійна робота). Доцільним є проведення на цьому занятті уроку типу "узагальнення та систематизації знань". Проте саме такий запис не робиться, адже колонка звучить "Зміст навчальних занять", а не "Тип уроку". Тому узагальнення завжди має певну назву. Наприклад, Узагальнення. Функціональна єдність кровоносної і дихальної систем. Узагальнюючий урок, як правило, передбачає елемент засвоєння нових знань. Учителі не повинні плутати уроки таких типів, як «Узагальнення та систематизація знань» і «Контроль і корекція знань». Обидва типи уроків є доцільними на останньому уроці з теми, але колонка оцінок може стояти саме на уроці контролю та корекції знань.
 Домашні завдання починають записуватися з великої літери. Стисло записується його зміст {прочитати, вивчити, повторити тощо (опрацювати параграфи (сторінки) підручника, номери завдань, вправ; дати усно чи письмово відповіді, скласти чи заповнити таблиці, схеми, тести, бліц-питання, підготувати повідомлення, реферати). Завдання необхідно диференціювати за варіантами, здібностями учнів. Скорочення робити відповідно правил правопису. Перевантажувати учнів домашніми завданнями неприпустимо, оскільки основний навчальний матеріал учні повинні засвоїти на уроці.
Записи на лівій сторінці
1.              Дати записаних уроків мають відповідати датам справа і їх кількість – однакова. Дата проведення одного уроку записується один раз.
2.              Лабораторні та практичні роботи оформляються у журналі під датою, спеціальних записів на лівій сторінці журналу про ці види роботи не робиться.
Оцінка за зошит з біології, екології, природознавства  в журнал не виставляються. Пропущені практичні, лабораторні, контрольні роботи не відпрацьовуються.
Зразок оформлення сторінок класного журналу
Запис зліва
         Місяць,
          Число



Прізвище
та ім’я учня

28



 04
3



 05
5



 05
10



05
12



05
17



05
19



05
24



05
26



05
Тематична
ІІ семестр
Скоригована
Річна
1
Вовк Іван

8
5

н
5

7




Запис  справа
Дата
Зміст уроку
Завдання додому

28
     04
Мова. Сигнальні системи.
Прочитати §87, повт. зони кори
§65, завд. 1-4 усно, 8-9*.

03
     05
Мислення і кора великих півкуль головного мозку.
Прочитати §88, 89, вивчити операції мислення, заповн. таблицю, завд. 9*.

05
       05
Психічні процеси, що лежать в основі пізнання.
Прочитати §90, вивчити властивості уваги. Які фактори впливають на сприйняття та відчуття? – усно, повт. §63-64.

10
      05
Мотивації та емоції.
Прочитати §91. Обговоріть вплив емоцій на навчання; завд. 4-6 – усно, 11*.

12
         05
Особистість. Здібності і схильності. Практична  робота 9. Виявлення професійних схильностей. Інструктаж з БЖД.
Опрацювати §92, с. 283, визначити чинники впливу на особистість, завд. 3-6-усно, 7 – письм., 12*.


Методичні рекомендації щодо оформлення класного журналу, предмет «Хімія»
      Тематична оцінка виставляється на підставі результатів опанування учнями матеріалу (модуля), з урахуванням поточних оцінок,  різних видів навчальних робіт (лабораторних, практичних, самостійних, контрольних, творчих) та навчальної активності школярів. Проведення окремої тематичної атестації при здійсненні відповідного оцінювання не передбачається.   
Обов’язковим є проведення однієї контрольної роботи в семестр.
Для проведення контрольних робіт використовуватися резервні години. Доцільність збільшення контрольних робіт визначається вчителем. Але при цьому слід уникати перевантаження учнів письмовими роботами.
На виконання контрольної роботи відводиться цілий урок.
Контрольні роботи підлягають обов’язковому оцінюванню для всіх учнів. Пропущені учнем контрольні роботи не відпрацьовуються. Відсутність учня на уроці позначається буквою н на сторінці обліку навчальних досягнень. Оцінка за контрольну роботу проставляється під датою її проведення. Ніяких додаткових записів про вид роботи над датами проведення уроків чи внизу під списком учнів не проводиться.
На сторінці змісту уроку відповідно до календарного планування записується номер уроку, дата, вид контролю та номер контрольної роботи. Наприклад,
з/п
Дата
ЗМІСТ УРОКУ
Завдання додому
12
24/11
Контрольна робота №1

 Практичні та лабораторні роботи
Обов’язкову кількість практичних та лабораторних робіт наведено в таблиці.
Клас
Кількість робіт протягом року
практична
лабораторна
7
4
5
8
2
9
9
5
14
10
(рівень стандарту)
2
15
11
(рівень стандарту)
1
9
На виконання практичної роботи відводиться цілий урок.
Практичні роботи підлягають обов’язковому оцінюванню для всіх учнів. Пропущені учнем практичні роботи не відпрацьовуються. Відсутність учня на уроці позначається буквою н на сторінці обліку навчальних досягнень. Оцінка за практичну роботу проставляється під датою її проведення. Ніяких додаткових записів про вид роботи над датами проведення уроків чи внизу під списком учнів не проводиться.
На сторінці змісту уроку відповідно до календарного планування записується номер уроку, дата, тема та номер практичної роботи. Наприклад,
з/п
Дата
ЗМІСТ УРОКУ
Завдання додому
8
04/10
Практична робота №2. Розділення неоднорідної суміші. Інструктаж з БЖД.

Якщо тема роботи дуже велика, то можна робити окремі скорочення слів, які дають змогу повністю відтворити тему.
Лабораторна робота з хімії – це елемент робочого уроку. Обов’язкове оцінювання лабораторних робіт з хімії не передбачається. Оцінювання лабораторних робіт з хімії може здійснюється за вибором учителя залежно від їх мети та завдань.
На сторінці змісту уроку відповідно до календарного планування записується номер уроку, дата, тема уроку, номер та тема лабораторної роботи.  Якщо теми уроку та лабораторної роботи дуже великі, то можна робити окремі скорочення слів, які дають змогу повністю відтворити теми. Наприклад,
з/п
Дата
ЗМІСТ УРОКУ
Завдання додому
5
20/09
Фізичні властивості речовин. Як вивчають речовини. Спостереження й експеримент у хімії. Лабораторна робота №1. Ознайомлення з фізичними  властивостями речовин. Опис спостережень. Формулювання  висновків. Інструктаж з БЖД.


Дотримання правил безпеки життєдіяльності
Особливої уваги потребує формування в учнів культури проведення хімічного експерименту та дотримання правил безпеки життєдіяльності.
Відповідно до листа МОНУ від 01.02.2012  № 1/9-72 в кабінетах природничо-математичного напряму здійснюються такі інструктажі:
Назва інструктажу
Час проведення
Запис про проведення
Первинний інструктаж з безпеки життєдіяльності в кабінеті хімії
Перший урок навчального року
В журналі реєстрації інструктажів із безпеки життєдіяльності (журнал зберігається в кабінеті хімії)
Інструктаж з безпеки життєдіяльності
Перед початком кожної лабораторної та практичної роботи
У класному журналі на сторінці предмета в графі «Зміст уроку».
Форма запису: «Інструктаж з БЖД»
Позаплановий інструктаж з безпеки життєдіяльності
У разі порушення учнями вимог нормативно-правових актів з охорони  праці, що може призвести чи призвело до травм, аварій, пожеж тощо
У журналі реєстрації інструктажів із безпеки життєдіяльності
Цільовий інструктаж з безпеки життєдіяльності
У разі організації позанавчальних заходів (олімпіади, екскурсії)
У журналі реєстрації інструктажів із безпеки життєдіяльності
Інструктажі з безпеки життєдіяльності з учнями  проводять завідувачі кабінету (лабораторії), учителі (викладачі).
На початку навчального року перед початком занять у кожному кабінеті, лабораторії проводиться первинний інструктаж  з безпеки життєдіяльності, який фіксується у спеціальному журналі. На сторінці змісту уроку відповідно до календарного планування записується номер уроку, дата, тема «Первинний інструктаж з БЖД». Наприклад,
з/п
Дата
ЗМІСТ УРОКУ
Завдання додому
1
02/09
Первинний інструктаж з БЖД. Хімія – природнича наука. Речовини та їх перетворення у навколишньому світі. 





«Правильні» підручники для підготовки до ЗНО

підручники, книжки ЗНО
На початковому етапі підготовки о ЗНО виникає море запитань. З чого почати? Як встигнути? Де взяти? Скільки працювати? З ким та чим готуватись?
Відповіді на багато з них ви точно знайдете на нашому порталі. Прогуляйтесь ним або скористайтесь картою. А наразі відповідаємо на те, яке неймовірно часто зустрічається у соцмережах.
За яким підручником готуватись до ЗНО?
Відповідь містить назви та імена авторів підручників, за якими радять готуватись колишні учасники ЗНО, вчителі та навіть випускники.
Ось вони - «правильні» підручники.
Предмети ЗНО
Підручники
предмети ЗНОУкр. мова та література
Підручники О.М. Авраменко. Усі підручники цього автора:
Збірник завдання в тестовій формі
Довідник. Завдання у тестовій формі
Власні висловлення
Міні-конспкекти
предмети ЗНОМатематика
1. Нелін Є. П. Математика. Експрес-підготовка
2. Капіносов А., Білоусова Г., Гап'юк Г., Мартинюк С., Олійник Л., Ульшин П., Чиж О. Математика. Комплексне видання
3. Ю.О. Захарійченко, О. В. Школьний. Повний курс математики в тестах. Харків, «Ранок»
предмети ЗНОІсторія України
1. С.В. Кульчицький, В.С. Власов, Ю.А. Мицик. Історія України. Довідник для абітурієнтів та школярів. Вид. Літера.
2. Земерова Т. Довідник. Історія України. (Підручник дуже товстий, можливо, когось це відлякає. Потрібно дещо фільтрувати. Але радять як хороший.)
Або Таблиці та схеми. 
3. Гісем О.В. Історія України. Довідник+тести. (Повний повторювальний курс, підготовка до ЗНО). Або Збірник тестових завдань.
4. Крок до ВНЗ. Історія України. 2011. Комплексний довідник. Видавничий дім "Весна" (Старий довідник, якщо дивитись на рік, однак його дуже радять. Можна знайти та завантажити ел.варіант.)
предмети ЗНОАнглійська мова
1. Підручники наших видавництв порадимо лише збірники тестів для тренування
2. Підручники британських видавництв, які підходять для підготовки до ЗНО
  • Grammar in Use,
  • Grammarway,
  • Oxford Practice Grammar, 
  • English Grammar in Use - Raymond Murphy
або комплекти (підручник + робочий зошит) британських видавництв.
  • Мission 1 або 2,
  • Click on 2 (в кого рівень слабший - А2), 3 або 4 (рівні В1 та В2),
  • Solutions (Pre-Intermediate, Intermediate, Upper-Intermediate)
Також:
  • Grammar and Vocabulary for First Certificate видавництва Longman. Це підготовка до тесту на знання англійської FCE, проте дійсно підходить.
  • А для роботи з текстами та завданнями до них - FCE Practice Tests Plus 2 New Edition.
  • Get 200, Book 2. 
предмети ЗНОБіологія
1. Соболь В. І.  Біологія. Довідник + Тестові завдання
Збірник завдань у тестовій формі
20 варіантів у форматі ЗНО
2. В.О. Мотузний. Поглиблений курс. Нова програма. Тестові завдання.
3. О. А. Біда, С. І. Дерій, Л. М. Ілюха, Л. І. Прокопенко та ін. Біологія: довідник для абітурієнтів та учнів
4. Також радять використовувати підручники шкільні за 7-11 клас
предмети ЗНОФізика
1. Мойсеєнко І. Фізика. Довідник + тести.
2. Альошина М.О., Богданова Г.С. та ін. Фізика. Комплексне видання або Типові тестові завдання.
3. Дідович М. Коршак Є. Фізика. Довідник для абітурієнтів та школярів. 
предмети ЗНОХімія
1. Ярошенко. Хімія. Довідник + тести.
1. Березан О.В. Хімія. Збірник тестових завдань.
2. Березан О.В. Збірник задач з хімії або Тренажер
3. Хомченко І.Г. Посібник з хімії для вступників до вузів
предмети ЗНОГеографія
1. Кобернік С. Г, Коваленко Р.Р Довідник+тести. Повний повторювальний курс
предмети ЗНОНімецька мова
1. Гоголєва Г.В. Комплексне видання. Київ (Літера).
2. Грицюк І. Німецька мова. Комплексне видання. Вид. "Підручники та посібники"
предмети ЗНОФранцузька мова
1. Кобринець О.С. Практичний довідник за всією шкільною програмою. Французька мова.
Цього довідника може й не бути в продажу. Шукайте, купуйте минулорічні. На жаль, кількість учасників ЗНО з цього предмета невелика, тому й підручників обмаль.
предмети ЗНО     Іспанська мова
1. Єрмакова. Іспанська мова. Практичний довідник
На жаль, кількість учасників ЗНО з цього предмета невелика, тому й підручників обмаль.

Декілька коментарів до таблиці:
  • З деяких популярних предметів важко вибрати один чи два найкращих, тому викладені ті, які найчастіше рекомендуються або найбільш перевірені.
  • Якщо серед переліку не знайшлося якогось, який, на твою думку, заслуговує уваги та часу, пиши у коментарях. Буду перевіряти та додавати.
  • На жаль, щодо деяких предметів таких як: французька, іспанська та російська мови, вкрай мало інформації. Тому маємо те, що маємо.
  • А також звертаю увагу на те, що це лише рекомендації. Прислухатись, знайти, де завантажити чи купити, - це вже твоя особиста справа.

Немає коментарів:

Дописати коментар